Храната като лекарство или лекарството храна

Израстнах в дом, в който всички обичат да майсторят нещо в кухнята. Баба ми готвеше с фантазия, предаде го на мама, тя на нас с брат ми, а баща ми създаде спортната злоба у мен в кухнята. Не си спомням ден през последните 10-тина години, в който баща ми да не знае менюто със седмици напред. Стигала съм до грандиозни скандали с него, за това че аз искам да сготвя нещо, което ми се хапва, а от него просто не можеш се вреди. У нас има два хладилника откакто се помня, които винаги са пълни и храна не се хвърля, а се изяжда възможно най-бързо „за да не се развали“. Но винаги когато съм се докопвала до печката са се получавали доста интересни и сполучливи попадения, от които всички си облизват пръстите. Не е самохвалство. Просто когато нещата се правят с мерак и любов дори голата чорба става вкусна. От около година вече живея с приятеля ми Виден в самостоятелен апартамент, където той най-любезно ми предостави територията на модерно обзаведената му кухня спокойно да потушавам кулинарните си страсти. Той също е добър готвач и прави превъзходни неща, защото като мен готви за удоволствие. В къщи открих, а тук си доказах теорията, че не е важно само да готвиш, важно е и да си творец в кухнята. А това е вдъхновено не само от модерното и удобно обзавеждане, но и от хората, за които го правиш. Защото няма готвач или домакиня на света, които готвят за себе си. Най-вкусните шедьоври са предназначени за най-любимите на сърцето хора. Когато са безплатни ;).

От пубертета насам се пооглеждам в огледалото за излишни килограми, защото единия ми род е с „едър кокал“. Интересувам се от полезните и безвредни храни. И се старая в чинията ми да има повече здраве, отколкото изкушение. А целта ми винаги е била да превърна здравето в изкушение. Започнах с мега известния на времето чай от сена, който освен че ме накара да ходя често до тоалетната ме научи на нещо полезно – да пия чая си чист, без захар или подсладител. Минах на следващата мода – гладолечението на Лидия Ковачева – гуруто на цялата теория и практика на д-р Емилова. Тя ме научи, на Хипократовата истина „Храната е вашето лекарство, а лекарството е вашата храна“. В интерес на истината не съм гладувала. Прочетох книгата й „Гладът – приятел и лекарство“ и си извлякох само полезните изводи за мен: здравето на хората до голяма степен зависи от съдържанието на чиниите, а то се определя от специфичните дадености на района, който обитават, т.е. организма усвоява много по-добре храните, които са специфични за съответните географски условия. Не че екзотичните храни са вредни, но те са разкош за него и трябва да бъдат просто опитвани. Сега съм на последната мода: д-р Пиер Дюкан и неговата протеинова диета, която е коренно противоположна на разбиранията на Лидия Ковачева: той препоръчва консумацията на немазно месо, тя напълно я отрича, изхождайки от собствения си опит и здраве. Описах опита си и с него в две статии в блога и сега съм доволна от резултата. Остава да го задържа. Но и от него извлякох изводи за себе си: пиенето на вода е от решаващо значение за женските форми, хапването по-често и по малко е по-ефектно и здравословно за мен от гладуването, не е важна липсата на калории, а качеството и изразходването им.

И така, постепенно създадох свой собствен стил на хранене, придобих свой собствен стил на готвене и се научих да се храня за удоволствие. От семейството ми остана вечерята да събира всички хем на вкусотии, хем на сладки приказки в края на напрегнатия ден и малко преди всеки да се отдаде на почивка – сит, успокоен и обичан. Така храната не е само лекарство за тялото, но и за душата.

В тази категория съм решила да споделям това, което е на трапезата ми, хем ако желае някой да го повтори, хем аз да не забравям как съм го правила, макар че всеки път ще е различно поради щипката любов, която добавям 😉

2 responses to “Храната като лекарство или лекарството храна

  1. Ето така се пише блог! 🙂

  2. Заглавието на вашата статия веднага ме грабна.От известно време се старая да ям по здравословно и да не прекалявам като типичен българин като седна на масата вечерта особено и да изям всичко което видя и след това веднага в леглото,което е изключително не правилен начин на живот според мен.В моят дом също всички обичат да готвят какво ли не, особен тестени неща , общо взето от всичко по много и то постоянно не само за празниците, а имайки предвид че обичам да си хапвам е доста голям проблем.Благодаря за информацията която ни давате и чайчетата и лекарите чела съм за тях доста неща.

Вашият коментар

